Forum PFB Strona Główna
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
Poradnik korzystania z forumowego serwera Discord

 
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum PFB Strona Główna » Zasady Forum Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
Poradnik korzystania z forumowego serwera Discord
Autor Wiadomość
-Krzyk-
Administrator


Dołączył: 26 Sie 2009
Posty: 1318
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: ? Gdzie? Jak?

Post Poradnik korzystania z forumowego serwera Discord
Mimo że serwer Discord służy naszemu forum od dłuższego czasu, postanowiłem napisać poradnik rozwiewający wszelkie wątpliwości dotyczące jego używania.

1. Pierwsze kroki

Na nasz serwer Discord można dołączyć za pośrednictwem widgeta na stronie głównej forum, nad działem Współpraca. Po kliknięciu czeka cię taki oto widok:

Jeżeli obrazek jest nieczytelny, otwórz go w nowej karcie. Tyczy się to większości pozostałych obrazków w tym poradniku.
[link widoczny dla zalogowanych]

Po wpisaniu swojego nicku (lub zalogowaniu się, ale jeżeli masz już konto, to raczej nie potrzebujesz tego poradnika Rozbawiony) i kliknięciu "Kontynuuj" czeka cię konfiguracja, którą możesz pominąć i którą zajmę się w jednej z kolejnych sekcji poradnika. Można ją pominąć i przechodzisz bezpośrednio do kanału tekstowego #info. Poniżej przykładowy screen już z głównego kanału tekstowego, czyli Pisalni.

[link widoczny dla zalogowanych]

Czerwonymi ramkami zaznaczyłem różne części interfejsu Discorda, czyli:

    1. Lista serwerów, do których należysz. Nad listą znajduje się przycisk przenoszący do prywatnych wiadomości i listy znajomych, a przycisk pod listą serwerów służy do tworzenia nowych serwerów (bądź po kliknięciu prawym dołączania do nich po wklejeniu zaproszenia), a ikonka plusem pojawia się jedynie w przeglądarkowej wersji Discorda i pozwala ona pobrać aplikację (która moim zdaniem jest wygodniejsza, ale co kto lubi).

    2. Lista kanałów tekstowych. Na screenie znajduje się #info - kanał z ogłoszeniami, w którym może pisać jedynie administracja forum; #pisalnia - główny kanał tekstowy i #spammuzyka - kanał przeznaczony głównie do interakcji z botem (o którym również później). Nad listą znajduje się nazwa serwera, po której kliknięciu rozwija się menu z ustawieniami związanymi z serwerem.

    3. Lista kanałów głosowych. Gadalnia to nasz jedyny kanał głosowy. Na AFK zostają przeniesieni użytkownicy czatu głosowego po 5 minutach nieaktywności.

    4. Nazwa i opis kanału, w którym się znajdujesz. By wyświetlić pełny opis, trzeba na niego kliknąć.

    5. Czat, czyli główna część Discorda. Przycisk po lewej stronie pola tekstowego służy do uploadowania plików (można też je po prostu przeciągnąć na pole tekstowe) do 20MB objętości, zazwyczaj obrazków. Po prawej stronie znajdują się emoji, czyli (nie tylko) tutejsze emotikony.

    6. Lista użytkowników. Wyświetlają się w kolejności zgodnie z forumową hierarchią, czyli Administratorzy, Moderatorzy, Moderatorzy Czatu i Użytkownicy. Pod aktywnymi użytkownikami znajdują się userzy nieobecni w danym momencie na czacie.

    7. Kolejno od lewej: możliwość wyciszenia serwera (brak powiadomień o otrzymaniu wiadomości, chyba że się zostanie wspomnianym); lista przypiętych wiadomości (czerwona kropka oznacza, że przypięto nową wiadomość)l przycisk pokazujący/ukrywający listę użytkowników; ostatnie wiadomości, w których zostałeś/-aś wspomniany/-a i pomoc (w języku angielskim).

    8. Ponownie kolejno od lewej: twój avatar, nick i numer; przycisk wyłączania i włączania mikrofonu w czacie głosowym; przycisk wyłączania i włączania dźwięku w czacie głosowym; i ustawienia użytkownika (kolejny punkt do omówienia później).


2. Wiadomości
2.1 Powiadomienia
Wiadomości, czyli główna część aktywności na czacie. Zacznijmy od powiadomień o nowej wiadomości. Jeżeli znajdujesz się na innym serwerze i ktoś wyśle nową wiadomość na naszym, pojawia się taki symbol obok logo naszego serwera:


(ikonka głośnika oznacza, że na danym serwerze dołączyło się do czatu głosowego)

Jeżeli korzystasz z przeglądarkowej wersji Discorda i znajdujesz się na innej karcie, to po otrzymaniu wiadomości obok jego ikonki pojawia się czerwona kropka, wygląda to tak:


(screen z Chrome'a, czerwona kropka po prawej informuje o tym, że karta może korzystać z twojego mikrofonu do czatu głosowego)

Podczas korzystania z aplikacji Discorda, powiadomienie pojawia się na po prawej stronie paska zadań w postaci szarej kropki w prawym górnym rogu ikonki Discorda (ikona Discorda musi znajdować się na wierzchu, wystarczy po rozwinięciu paska przyciskiem strzałki w górę przeciągnąć ikonę na pasek zadań).



Jeżeli zostałeś wspomniany ty lub twoja rola (o których później), bądź wszyscy zostali wspomnieni na kanale, którego obecnie nie przeglądasz, powiadomienie o nowej wiadomości wygląda tak:



Po dostaniu prywatnej wiadomości, nad listą twoich serwerów pojawia się avatar nadawcy przenoszący po kliknięciu do waszej prywatnej rozmowy.



Jeżeli nie chcesz otrzymywać prywatnych wiadomości od użytkowników z naszego serwera, możesz wyłączyć je w ustawieniach prywatności, które znajdują się w rozwijanym z nazwy serwera menu.



Poza wymienionymi powiadomieniami, w opcjach użytkownika (ikonka z zębatką w lewym dolnym rogu, zakładka Powiadomienia) można włączyć powiadomienia na pulpicie, by mieć pewność, że nie przegapi się żadnej wiadomości.

Jeżeli nie chcesz otrzymywać powiadomień, w rozwijanym z nazwy serwera menu znajdują się ustawienia powiadomień, w których możesz dostosować powiadomienia w odpowiednich kanałach, a także bardziej ogólne opcje.



To chyba wyczerpuje temat powiadomień.

2.2 Komendy
Po wpisaniu w polu tekstowym ukośnika (/) nad polem rozwija się lista komend.



Są to:

    1. /gamerescape i /xivdb, nad którymi nie będę się rozwodził, bo dotyczą gry MMO Final Fantasy XIV.
    2. /giphy i /tenor ułatwiające wyszukiwanie gifów, wystarczy wpisać szukane tagi po komendzie.
    3. /tts czyli zamiana tekstu na mowę. Przydaje się w razie próby rozmowy głosowej, gdy nie posiada się mikrofonu. Uprasza się o nienadużywanie jej, bo na dłuższą metę może irytować innych użytkowników (używanie i odtwarzanie komendy można wyłączyć w opcjach użytkownika pod zakładką "Tekst i obrazki"
    4. /me wyświetla wiadomość w kursywie.
    5. /tableflip /unflip i /shrug wyświetlają odpowiednie emotikony (kolejno (╯°□°)╯︵ ┻━┻, ┬─┬ ノ( ゜-゜ノ) i ¯\_(ツ)_/¯ )
    6. /nick pozwala zmienić pseudonim na serwerze.

Są jeszcze osobne komendy związane z botem, o których napiszę w osobnej części poradnika o bocie.

2.3 Formatowanie tekstu
Podobnie jak na chatovodzie tekst wiadomości formatować, tylko jest to nieco mniej intuicyjne. Żeby napisać tekst kursywą, można skorzystać z komendy /me, ale także postawić gwiazdkę (*) po obu stronach wybranego fragmentu tekstu, by po wysłaniu był napisany kursywą. W przypadku pogrubionego tekstu potrzebne są dwie gwiazdki (**) po obu stronach, do podkreślenia dwie "podłogi" (_), a do przekreślenia dwie tyldy (~~). Takie formatowanie można stosować w dowolnych kombinacjach, np. by napisać tekst pogrubioną kursywą należy otoczyć go z obu stron trzema gwiazdkami (***). Osobna uwaga należy się linijkom kodu, które nie wchodzą w kombinacje z pozostałymi formatami. Żeby napisać jedną linijkę kodu, na początku i na końcu tekstu należy postawić [link widoczny dla zalogowanych] (`). Wtedy tekst będzie wyglądać tak:



Aby napisać wiele linijek kodu należy na początku wypowiedzi wstawić trzy grawisy (```) i miękki enter (shift+enter), a na końcu miękki enter i trzy grawisy. Będzie to wyglądać tak:



2.4 Emotikony (emoji)
Po kliknięciu na ikonę emotikony po prawej stronie pola tekstowego wyskakuje takie oto okienko:



Na górze jest wyszukiwarka emoji, po prawej stronie wyszukiwarki, klikając na emoji "Ok" można zmieniać kolor skóry wybranych emoji. Żeby napisać kilka emoji bez ciągłego wchodzenia ponownie do ich panelu, wystarczy przytrzymać shift podczas klikania na nie.

2.5 Wspomnienia
Po wpisaniu znaku małpy (@) rozwija się menu z użytkownikami, których można wspomnieć. Wspomnienia ułatwiają komunikację, gdy na czacie rozmawia się na wiele różnych tematów, bądź gdy rozmówca nie jest online. Wiadomość w której jesteś wspomniany/-a wygląda tak:



Wspominać użytkowników można także klikając na nich na liście użytkowników prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję "Wzmianka". Poza użytkownikami, można wspominać wszystkich posiadaczy danej roli (@nazwa_roli), a także wszystkich obecnie znajdujących się na serwerze (@everyone) i wszystkich będących online (@here). To, gdzie się zostało ostatnio wspomnianym można łatwo sprawdzić klikając ikonkę małpy znajdującą się w prawym górnym rogu okna/karty. W tym panelu można także określić, czy wspomnienia przez @everyone i @rola powinny być wliczane do listy.



UWAGA: Można wspominać jedynie użytkowników znajdujących się na danym serwerze, więc jeżeli nie możesz wspomnieć któregoś z nich, najprawdopodobniej opuścił serwer.

2.6 Edycja/usuwanie
Można edytować lub usuwać swoje wiadomości klikając na zębatkę wyświetlającą się po prawej stronie po najechaniu na wiadomość kursorem. Wystarczy także kliknąć na nią prawym przyciskiem myszy i wybrać odpowiednią opcję.



Można także szybko zedytować swoją ostatnią wiadomość naciskając strzałkę w górę i usunąć ją usuwając cały tekst i dwukrotnie naciskając enter. Moderacja posiada uprawnienia do usuwania obraźliwych/wulgarnych wiadomości, a także do...

2.7 Przypinanie wiadomości
Przypięte wiadomości można sprawdzić klikając na odpowiednią ikonę (zaznaczona na obrazku poniżej czerwoną ramką) w prawym górnym rogu karty/aplikacji. Po kliknięciu na którąś przypiętą wiadomość zostaje się przeniesionym do momentu na czacie, gdy została ona wysłana.



2.8 Reakcje
W jednej z ostatnich łatek wprowadzono możliwość reagowania na wiadomości użytkowników, co funkcjonuje podobnej do facebookowych polubień, bądź pamiętnych forumowych reakcji pochwał, można je wstawiać klikając na ikonkę obok opcji wiadomości (po prawej stronie)



Kiedy jakieś reakcje są dodane, można się do nich dołączyć klikając na nie, wtedy nasze reakcje są podświetlone:



3. Inni użytkownicy
Po kliknięciu na któregoś użytkownika, możesz zobaczyć taki obrazek:



Najwyżej znajduje się tam avatar użytkownika, po którego kliknięciu można się przenieść do jego profilu, o którym później. Pod avatarem użytkownika znajduje się jego serwerowy pseudonim. Już wspominałem, że pseudonim można zmieniać za pomocą komendy, ale wystarczy również wybrać odpowiednią opcję po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na swój nick lub rozwijanym z nazwy serwera menu. Poniżej znajduje się nick, który ustawiłeś/-aś sobie po wejściu na serwer i który będzie się wyświetlać na każdym serwerze, do którego dołączysz, jeśli nie ustawisz sobie na nim pseudonimu. Ten nick możesz zmienić w ustawieniach użytkownika, w zakładce Konto. Jeżeli użytkownik, którego kliknąłeś w coś gra, wyświetla się to pod jego "właściwym" nickiem. Widać to też po prostu na liście użytkowników:



Gry ze Steama lub inne aplikacje (np. Photoshop) można też manualnie ustawić, by się wyświetlały podczas używania ich. Jeżeli masz coś przeciwko temu, by widziano w co grasz, możesz wyłączyć to w ustawieniach, w zakładce "Gry". Dalej znajdują się role użytkownika, których szczegółowy opis pojawi się w innej części poradnika. Pod rolami można dodać indywidualną notatkę do każdego użytkownika, co nie ma jakiegoś większego zastosowania. Natomiast niżej znajduje się pole tekstowe do szybkiego wysyłania wiadomości prywatnych. Na samym dole znajduje się rada, by kliknąć prawym na użytkownika, by uzyskać dostęp do większej ilości działań, więc zróbmy to.



Pierwsza rzecz na liście, to kolejna możliwość wejścia na profil użytkownika. Dalej mamy Wzmiankę, o której wzmianka (hehe) pojawiła już się w tym poradniku. Następny jest kolejny sposób na wysłanie prywatnej wiadomości. Po nim jest możliwość prywatnej rozmowy głosowej z użytkownikiem. Potem mamy znowu dodawanie notki; regulowanie głośności danego usera na czacie głosowym; możliwość wyciszenia (wyłącznie dla siebie) jego mikrofonu; zaproszenie użytkownika na inny serwer, na którym ty się znajdujesz, a on nie; dodanie/usunięcie ze znajomych; zablokowanie (czyli ignorowanie jego wiadomości na czacie i głosowym) oraz możliwość sprawdzenia ról użytkownika.

3.1 Profil użytkownika
Co znajduje się na profilu użytkownika? Trzy zakładki: zakładka z notką, wspólnymi serwerami i znajomymi. A wyglądają tak:







W każdej z zakładek znajduje się opcja dodania do...

3.2 Znajomi
Ze znajomymi można rozmawiać nawet nie będąc na tym samym serwerze. Poza tym na liście znajomych łatwo sprawdzić, kto z nich jest online i jakie są wasze wspólne serwery.



Poza tym można zrobić ze znajomymi grupowe rozmowy prywatne za pomocą przycisku na lewo od wzmianek:



4. Role
Role to odpowiednik rang znanych z innych czatów, jednak są one na Discordzie nieco bardziej rozbudowane, bowiem można posiadać kilka różnych ról. Role dostępne na naszym czacie to:

    1. Użytkownik - rola dostępna w zasadzie dla wszystkich użytkowników czatu.
    2. TOB - rola dla dłuższych stażem bywalców forum, spełnia jedynie rolę estetyczną.
    3. International - rola dla użytkowników RBch (i ewentualnie innych zagranicznych gości), którzy znajdują się na naszym serwerze Discord.
    4. Wyciszony - rola karna, która ogranicza możliwości pisania, przyznawana za złe zachowanie na czacie na ograniczony czas.
    5. Mee6 i Robot - role dla bota.
    6. Moderator urodzinowy - osoba, która ma urodziny może dostać na jeden dzień uprawnienia moderatora czatu. Przyjmowane są zgłoszenia osób, które napisały datę w temacie urodzinowym.
    7. Moderator Czatu - posiada on uprawnienia do wyrzucania i banowania tych użytkowników na czacie, którzy łamią forumowy regulamin. Ponadto nadaje rangę użytkownika przybyszom na czat, może usuwać i przypinać wiadomości.
    8. Moderator - potrafi wszystko co Moderator Czatu, a nawet takiego Moderatora Czatu mianować.
    9. Administrator - może wszystko. Zarządzanie kanałami, nazwą serwera, zmienianie pseudonimów innych i wszystko co mogą wyżej wymienieni.


5. Ustawienia
Pora na jeden z najbardziej rozbudowanych działów Discorda, czyli ustawienia. Dzielą się one w zasadzie na dwa elementy interfejsu - ustawienia użytkownika i ustawienia powiadomień, które już omówiłem w rozdziale 2.2 - Powiadomienia. Zatem, ustawienia użytkownika otwiera się klikając na zębatkę na samym dole na lewo od pola tekstowego do wpisywania wiadomości. Po kliknięciu ukazuje się nam taki widok:



Są to ustawienia konta, można tutaj przypisać maila do konta, by nie musieć za każdym razem dołączać jako nowa osoba na serwerze. Tutaj także zmienia się hasło w razie potrzeby i avek. Sam Discord sugeruje, by ustawić taki o rozdzielczości przynajmniej 128x128, co nie przeszkadza wstawić większą grafikę, która ładnie się zeskaluje.

Kolejna kategoria to połączenia - przydadzą się, jeżeli chcecie znaleźć na Discordzie znajomych ze Skype'a, Battle.Neta czy też Steama, a jeżeli streamujecie i chcecie by forumowicze was oglądali, wystarczy byście sobie przypisali twitchowe/YouTubowe konto do Discorda, by wyświetlało się, że streamujecie.

Dalej mamy ustawienia znajomych, czyli możemy ustawić czy inni użytkownicy mogą wysyłać zaproszenia do znajomych przez adres email, a także kto może nas dodawać do znajomych - mogą to być wszyscy, znajomi znajomych lub członkowie serwerów na których jesteś.

Następne są Tekst i obrazki - tutaj można ustawić, czy chcemy widzieć podgląd obrazków wysyłanych przez linki i bezpośrednio przez Discorda, podgląd linków, czy chcemy by nasze emotikony były automatycznie zamieniane na emoji i czy chcemy słuchać i używać komendy /tts.

Potem są ustawienia Głosu. Możemy tu ustawić, co będzie nagrywało i odtwarzało dźwięk z Discorda oraz jak głośny ów dźwięk będzie. Poza tym możemy ustawić, czy nasz głos powinien być przechwytywany po wykryciu aktywności głosowej, czy po naciśnięciu przycisku, który również możemy tam ustawić.

Ciąg dalszy nastąpi, w razie niejasności pytajcie Bardzo wesoły

Niektóre screeny zostały zapożyczone od Mekraniego (wielkie dzięki mu za to).


Ostatnio zmieniony przez -Krzyk- dnia Pią 21:12, 17 Mar 2017, w całości zmieniany 9 razy
Sob 23:25, 03 Wrz 2016 Zobacz profil autora
Mek



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 1497
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Post
Cytat:
1. Lista serwerów, do których należysz. Plus pod listą serwerów służy do tworzenia nowych serwerów


Plus pozwala także na ręczne dołączanie do serwerów, jeśli nie możesz dołączyć przez kliknięcie linku. Wystarczy tam wpisać kod/link zaproszenia.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych] Można nawet na podstawie tego robić greentext, ale jakoś się tym nie bawiłem.

I jak komuś chce się tym bawić, to po naciśnięciu ctrl + / wyświetla się [link widoczny dla zalogowanych] - Protip: Na tym ekranie naciskajcie strzałki.


Ostatnio zmieniony przez Mek dnia Nie 13:56, 04 Wrz 2016, w całości zmieniany 5 razy
Nie 13:37, 04 Wrz 2016 Zobacz profil autora
-Krzyk-
Administrator


Dołączył: 26 Sie 2009
Posty: 1318
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: ? Gdzie? Jak?

Post
Słuszne uwagi, zaraz dopiszę wzmiankę o kodzie i dołączaniu oraz część ustawień dotyczących powiadomień. Natomiast jeśli chodzi użytkowników, poświęcę im osobny dział w poradniku.


Ostatnio zmieniony przez -Krzyk- dnia Nie 13:55, 04 Wrz 2016, w całości zmieniany 1 raz
Nie 13:54, 04 Wrz 2016 Zobacz profil autora
Gaku
Dawny Administrator


Dołączył: 23 Sty 2007
Posty: 4135
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

Post
Przenoszę do działu Zasady Forum dla większej klarowności.
Czw 3:24, 11 Paź 2018 Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum PFB Strona Główna » Zasady Forum Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin